Underneath NKPG, NY och A'dam


För ett år sedan ritade jag en omslagsbild till min gamle gode vän Björn Wallstens licentiatavhandling. Den har titeln Underneath Norrköping, och handlar om "urban mining", det vill säga tillvaratagandet av metallfyndigheter i form av kablar och rör som ligger oanvända under städernas asfalt, i det här fallet Norrköpings.

Jag arbetade hårt med den här bilden och blev riktigt nöjd med resultatet. Björn kom med idén att jag skulle göra en parafras på omslaget till Harry Granicks Unerneath New York, som tydligen är en klassiker i sammanhanget. Konceptet går igen, men jag bytte ut Manhattans skyskrapor mot norrköpingska landmärken som rådhuset, Strykjärnet-huset, kaktusplanteringen och en spårvagn.


Tiden gick, avhandlingen blev utgiven och på en konferens fick omslaget tummen upp av någon höjdare inom Björns forskningsfält som jag har glömt namnet på. (Hon hette Jane Summerton, red. anm.) Denna höjdare var inte ensam om att gilla bilden, för i början av april fick jag och Björn ett mail från en "artistic researcher" i Nederländerna som frågade om hon fick göra en parafras på min bild till ett projekt om urbana gruvor i Amsterdam. Kör tills du dör, blev vårt korta och kärnfulla svar. Hon bifogade en skiss på hur hon hade tänkt sig det hela. Alltså, en parafras på en parafras:


Populära inlägg i den här bloggen

Just Kruisin'