I lördags tog jag mig in till Gävle för att gå på öppnandet av utställningen "Dotterbolaget Forever" på Länsmuseet. Utställningen hade ägnats en fet inför-artikel i lokalpressen, vilket fick mig att dra mig till minnes en tidigare tanke: I denna vår patriarkala värld ses typiska "tjejgrejer" gärna över axeln. Saker som kvinnor skapar och arbetar med värdesätts inte Alla möjliga sysselsättningar, från ridning till prästämbetet, har fått betydligt lägre status sedan kvinnor började praktisera dem i stor utsträckning. Med seriemediet har utvecklingen, intressant nog, varit den rakt motsatta; det krävdes att serierna blev en feministgrej för att de på allvar skulle få sin rättmätiga respekt på kultursidorna. Nåväl. Dotterbolaget-utställningen visades en trappa upp i museet. Utrymmet var betydligt mindre än vad jag hade föreställt mig, men teckningarna och seriesidorna såg bra ut, och väggarna hade försätts med mycket snygga målningar av de fyra Döttrar so...