Dotterbolaget i Gävle

I lördags tog jag mig in till Gävle för att gå på öppnandet av utställningen "Dotterbolaget Forever" på Länsmuseet. Utställningen hade ägnats en fet inför-artikel i lokalpressen, vilket fick mig att dra mig till minnes en tidigare tanke:

I denna vår patriarkala värld ses typiska "tjejgrejer" gärna över axeln. Saker som kvinnor skapar och arbetar med värdesätts inte Alla möjliga sysselsättningar, från ridning till prästämbetet, har fått betydligt lägre status sedan kvinnor började praktisera dem i stor utsträckning. Med seriemediet har utvecklingen, intressant nog, varit den rakt motsatta; det krävdes att serierna blev en feministgrej för att de på allvar skulle få sin rättmätiga respekt på kultursidorna.

Nåväl. Dotterbolaget-utställningen visades en trappa upp i museet. Utrymmet var betydligt mindre än vad jag hade föreställt mig, men teckningarna och seriesidorna såg bra ut, och väggarna hade försätts med mycket snygga målningar av de fyra Döttrar som kommit upp till Gävle för att reppa sitt Bolag.


Några uppsatta seriesidor skildrade hur en tjej i huvtröja attackerade Fredrik Reinfeldt genom att kräkas upp en semla på honom. Den hette nånting typ "Den fasansfullan fettisdagen", och den referensen till en smärre helgdag fick mig att allvarligt fundera på om det hela var en hommage till Grant Morrison och Paul Grists St. Swithin's Day såhär drygt tjugo år senare.

Efter att ha tittat på Björkebåten och annonser för F. A. Ahlgrens äggersättning (bland annat) i den intilliggande utställningen om Gästriklands historia köpte jag ett Dotterbolaget-fanzin och lämnade museet. Höjdpunkten i fanzinet var helt klart en serie om bronsåldersgudinnor av signaturen X-Chel. Det är banne mig inte ofta man ser en riktig, oironisk Monica Sjöö-diggare bland de svenska feministserierna. Över huvud taget gillar jag att bli överraskad och slagen med häpnad när jag läser serier!

På tal om fanzininköp så hade jag läst att det Gävle-baserade Comic Royale-gänget skulle vara på plats och sälja sina varor utanför stadsbiblioteket. Jag lade mina sista slantar på fyra av deras tidningar, se nedan:


Som slutkläm på detta långrandiga inlägg kan jag säga att mina känslor inför både Dotterbolaget och Comic Royale-kollektivet kan sammanfattas med ett citat från Organism 12: "Kul att du kör".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Just Kruisin'